اول مارس 2024- رتینوپاتی هایپرتنسیو و رتینوپاتی دیابتی هر دو بیماری چشمی هستند که در نتیجه ی آسیب به عروق خونی در شبکیه ایجاد می شوند، اما رتینوپاتی هایپرتنسیو یا پرفشاری خون به دلیل فشار خون بالا رخ می دهد، در حالی که رتینوپاتی دیابتی ناشی از دیابت است.

رتینوپاتی یک بیماری چشمی است که شبکیه را تحت تاثیر قرار می دهد، که لایه ای متشکل از سلول های حساس به نور است که در پشت چشم قرار دارد و سیگنال هایی از این سلول ها به مغز ارسال می گردد تا ما ببینیم.رتینوپاتی به دلیل آسیب به رگ های خونی شبکیه رخ می دهد.

این مقاله به دو نوع رتینوپاتی می پردازد: رتینوپاتی هایپرتنسیو، به دلیل فشار خون بالا، و رتینوپاتی دیابتی، به دلیل دیابت.

در رتینوپاتی دیابتی، قند خون بالا می تواند باعث آسیب به رگ های خونی متصل به شبکیه شود. ممکن است انسدادی در رگ‌های خونی کوچک ایجاد شود و باعث خونریزی یا نشت مایع در آنها شود.

برای مقابله با رگ های خونی آسیب دیده، چشم رگ های خونی جدید و غیر طبیعی می سازد. رگ های خونی جدید به اندازه رگ های خونی اصلی موثر نیستند و همچنین ممکن است نشت مایع داشته باشند یا خونریزی کنند.

رتینوپاتی پرفشاری خون به دلیل فشار خون بالا اتفاق می افتد که باعث آسیب به رگ های خونی در شبکیه می شود. این بیماری جریان خون به شبکیه را کاهش می دهد و می تواند بر بینایی تأثیر منفی بگذارد.بدون درمان، رتینوپاتی پرفشاری خون و رتینوپاتی دیابتی ممکن است باعث از دست دادن بینایی یا نابینایی فرد شوند.

مقایسه

جدول زیر به شباهت ها و تفاوت های بین رتینوپاتی فشار خون بالا و رتینوپاتی دیابتی می پردازد.

درمان ها

تنها درمان رتینوپاتی پرفشاری خون ، کنترل فشار خون بالا است.در بیشتر موارد، درمان فشار خون بالا از کاهش بینایی به دلیل رتینوپاتی پرفشاری خون جلوگیری می کند و ممکن است آسیب شبکیه را معکوس کند. بدون درمان، فشار خون بالا ممکن است باعث تغییرات برگشت ناپذیر بینایی شود.

مدیریت فشار خون بالا ممکن است با موارد زیر میسر شود:

 ورزش منظم

 خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب

 کاهش مصرف نمک

 مدیریت استرس

ترک سیگار

 اجتناب از الکل

 حفظ وزن سالم

 مصرف هر گونه دارویی برای کنترل فشار خون بالا

 نظارت بر فشار خون و همکاری با یک متخصص( پیروی از توصیه ها و پایبندی به مصرف داروها)

درمان رتینوپاتی دیابتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 کنترل دیابت: مدیریت سطح قند خون می تواند به کنترل دیابت کمک کند و ممکن است شامل یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و داروهای دیابت باشد.

 تزریقات Anti-VEGF: اینها داروهایی برای تزریق به چشم هستند که به کاهش تورم ماکولا( بخشی از شبکیه) و به کاهش خطر از دست دادن بینایی کمک می کند.

 درمان با لیزر: جراحی لیزر می تواند به کوچک کردن عروق خونی غیرطبیعی و بستن رگ های نشت کننده برای کاهش تورم شبکیه کمک کند.

 ویترکتومی: این یک روش جراحی است که زجاجیه، ماده ژل مانند درون چشم را حذف می کند تا نور به درستی به شبکیه برسد.

سوالات متداول

در این بخش به برخی از سوالات متداول در مورد رتینوپاتی پرفشاری خون و رتینوپاتی دیابتی پاسخ می دهیم.

شبکیه در رتینوپاتی پرفشاری خون چه تغییراتی نسبت به شبکیه طبیعی می کند؟

رتینوپاتی ناشی از فشار خون بالا باعث آسیب به شبکیه می شود. فشار خون بالا به رگ های خونی شبکیه آسیب می رساند، از جمله باریک شدن رگ های خونی و آسیب به لایه ی ماکولا و سلول های پوشاننده ی رگ ها.درمان فشار خون بالا می تواند به جلوگیری از پیشرفت این تغییرات در شبکیه کمک کند.

چند نوع رتینوپاتی وجود دارد؟

چهار نوع رتینوپاتی وجود دارد که عبارتند از:

 رتینوپاتی دیابتی که به دلیل دیابت رخ می دهد و شایع ترین نوع آن است.

 رتینوپاتی پرفشاری خون، که ناشی از فشار خون بالا است.

 رتینوپاتی نارس، که می تواند در نوزادان نارس با وزن کم هنگام تولد رخ دهد.

 دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، که به دلیل آسیب به لکه زرد، بخشی از ماکولا در شبکیه ی چشم با افزایش سن رخ می دهد.

دو علامت شایع از رتینوپاتی پرفشاری خون در شبکیه کدامند؟

دو یافته رایج که نشان دهنده رتینوپاتی فشار خون بالا هستند، خونریزی های شعله ای شکل و تکه های پشم پنبه ای در شبکیه هستند.

خونریزی های شعله ای شکل ناحیه ای از خونریزی در شبکیه هستند که شبیه به شعله های آتش است(لبه های پر مانند و نامشخص )

لکه های پشم پنبه ای نقاط سفید کوچکی روی شبکیه هستند که به دلیل عدم رسیدن جریان خون به شبکیه ایجاد می شوند.

خلاصه

رتینوپاتی اصطلاحی برای بیماری چشمی است که شبکیه را درگیر می کند.

رتینوپاتی پرفشاری خون به دلیل فشار خون بالا رخ می دهد، در حالی که رتینوپاتی دیابتی به دلیل دیابت رخ می دهد.

هم فشار خون بالا و هم قند خون بالا می توانند باعث آسیب به رگ های خونی متصل به شبکیه شوند که ممکن است بر بینایی تأثیر منفی بگذارد.

مدیریت فشار خون بالا می تواند رتینوپاتی فشار خون بالا را درمان کند و از آسیب بیشتر به شبکیه جلوگیری کند. مدیریت دیابت، تزریق چشم، لیزر درمانی و جراحی می تواند به کنترل رتینوپاتی دیابتی کمک کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/hypertensive-retinopathy-vs-diabetic-retinopathy#treatments